Andreas Terlaak Photography Andreas Terlaak Photography

Pop Media Award 2014

Nominatie Pop Media Prijs 2014

De jury over Andreas Terlaak

"Er was dit jaar onder juryleden nu eenmaal een groter enthousiasme voor fotografie wat al eerder mooie winnaars opleverde als Anton Corbijn en de helaas overleden Lex van Rossen. Kom ik bij dus bij de eerste kandidaat voor de Pop Media Prijs van dit jaar: Andreas Terlaak.
Het vak van popfotograaf, vooral tijdens concerten, is met de jaren steeds zwaarder geworden. Tijdens drie nummers van een concert je werk doen wordt steeds vaker teruggedraaid tot slechts één nummer en dan het liefst ook nog vanaf onmogelijke plekken achter in de zaal, arena of stadion. In het werk van Terlaak, vooral gepubliceerd in NRC Handelsblad merk je niks van deze beperkingen. Zijn foto’s sprankelen, de artiesten worden op hun beste moment vastgelegd en bovendien slaagt Terlaak er ook vaak in met zijn foto’s iets te zeggen over de muziek van de artiest.
Knap hoe hij in een paar foto’s zowel het getroebleerde in de relatie tussen Pete en Carl van de Libertines weet te vangen als de ontegenzeggelijke broederliefde. Ook de ouderdom gekoppeld aan vitaliteit en spelplezier bij Maceo Parker heeft hij in een bijna iconische foto vastgelegd.
Waar de meeste fotografen zich steeds meer toeleggen op portretfotografie, een genre dat Terlaak overigens ook buitengewoon goed beheerst, toont Andreas Terlaak hoe mooi, belangrijk en veelzeggend conceconcertfotografie ook in moeilijke omstandigheden kan zijn."

Nominated Pop Media Award 2014

The jury about Andreas Terlaak

"Er was dit jaar onder juryleden nu eenmaal een groter enthousiasme voor fotografie wat al eerder mooie winnaars opleverde
als Anton Corbijn en de helaas overleden Lex van Rossen.
Kom ik bij dus bij de eerste kandidaat voor de Pop Media Prijs van dit jaar: Andreas Terlaak.
Het vak van popfotograaf, vooral tijdens concerten, is met de jaren steeds zwaarder geworden. Tijdens drie nummers van een concert je werk doen wordt steeds vaker teruggedraaid tot slechts één nummer en dan het liefst ook nog vanaf onmogelijke plekken achter in de zaal, arena of stadion. In het werk van Terlaak, vooral gepubliceerd in NRC Handelsblad merk je niks van deze beperkingen. Zijn foto’s sprankelen, de artiesten worden op hun beste moment vastgelegd en bovendien slaagt Terlaak er ook vaak in met zijn foto’s iets te zeggen over de muziek van de artiest.
Knap hoe hij in een paar foto’s zowel het getroebleerde in de relatie tussen Pete en Carl van de Libertines weet te vangen als de ontegenzeggelijke broederliefde. Ook de ouderdom gekoppeld aan vitaliteit en spelplezier bij Maceo Parker heeft hij in een bijna iconische foto vastgelegd.
Waar de meeste fotografen zich steeds meer toeleggen op portretfotografie, een genre dat Terlaak overigens ook buitengewoon goed beheerst, toont Andreas Terlaak hoe mooi, belangrijk en veelzeggend conceconcertfotografie ook in moeilijke omstandigheden kan zijn."

top